U bent hier

Organisatie van de distributie

  • 20 lestijden, cursus start eind januari 2019 (later meer details)

Onder een distributiekanaal verstaan we de wijze waarop producenten, invoerders, groot- en kleinhandelaars producten en diensten kunnen leveren aan de eindverbruiker en via welke media zij met elkaar kunnen communiceren.

Bedrijven moeten ervoor zorgen dat hun producten of diensten tot bij de eindgebruikers geraken. Dat kan via verschillende distributiekanalen, maar welke kanalen zijn het meest geschikt voor welke onderneming?
Vroeger maakten bedrijven vooral gebruik van een enkel distributiekanaal. Ten gevolge van de snel wijzigende behoeften van de consument, de grotere concurrentie in de markt en met de opkomst van het internet zijn bedrijven steeds meer distributiekanalen naast elkaar gaan gebruiken en gingen daarmee van één distributiekanaal naar meer kanalen.

Een volledig geïntegreerd distributiestrategie wordt uitgewerkt om zo de slagkracht van de onderneming te vergroten. Dit betreft dus niet alleen de juiste keuze maken met betrekking tot het distributiekanaal, maar ook de logistieke functie is hier van groot belang net zoals de dienstverlening aan de klant.

De meeste professionals in de verkoopafdeling denken vaak dat zij de enige zijn binnen de organisatie die “meerwaarde” leveren, maar de werkelijke test is het oordeel van de klant en hoe beter deze integratie loopt hoe groter de klantentevredenheid zal zijn.