U bent hier

Klantencontacten

  • wekelijks op donderdag
  • 60 lestijden, van 13 september t.e.m. 20 december 2018

In deze module probeert jou aan de hand van theorie, rollenspelen en actualiteit wegwijs te maken in de wereld van de verkoop/verkoper.

In het eerste en grootste deel van de cursus leren de cursisten, aan de hand van theorie en rollenspelen, om te gaan met diverse klantentypen. Hoe dient een polyvalent verkoper om te gaan met diverse gedragingen van klanten? Hoe verwelkomt/onthaalt een verkoper een klant? Welke houding neemt hij/zij aan bij de begroeting? Er wordt eveneens uitgebreid aandacht besteed aan de kledij, persoonlijke hygiëne en de uiterlijke verzorging van een polyvalent verkoper. Vervolgens zal de cursus dieper ingaan op het koopproces van een klant. Hoe zit het koopproces in elkaar? Wat zijn de diverse fasen/stadia om tot een koop-verkoop over te gaan?

Het tweede deel van de cursus legt de nadruk op het aanspreken van klanten in een eerste (Frans) en tweede (Engels) vreemde taal. Aan de hand van basis- en vaktermen zal de cursist een klant op een correcte wijze leren aanspreken en verder helpen.

Het derde deel gaat dieper in op diverse gesprekken, aan de hand van P van promotie (marketing), om klanten te informeren. Tevens zullen klachten van klanten/klagende klanten en hoe conflicten afhandelen worden behandeld. Het laatste deel van de cursus gaat dieper in op een klantgerichte manier afscheid nemen van klanten. Waarom, wanneer en op welke wijze neem je als polyvalent verkoper afscheid van je klanten? Aan de hand van rollenspelen zal de cursist op een klantgerichte manier afscheid leren nemen van verschillende klanten(types).